torsdag 31 januari 2013

Grönsaksodling 2013

Det börjar väl bli dags att påbörja planeringen runt projektet Grönsaksodling 2013. Är en ganska så färsk nybörjare inom detta med odling. Kom inte riktigt till skott förrän jag fick boken "Grönsaksodling - Enkelt, ekologiskt & gott" av Lena Israelsson som present. Boken var som en adrenalinkick, toppenbok som gör att man vill kasta sig ut i grönsakslandet även om det är mitt i vintern och en halvmeter snö. Verkligen skriven till de/oss som vill komma igång med att odla ekologiska grönsaker.



I slutet av förra sommaren stod mitt lilla drömväxthus färdigt vilket ju gör att man längtar ännu mer efter att få sätta igång. Tänk att kunna ha plantorna inne i ett växthus. Till omväxling kanske vi i år kan äta tomater innan frosten kommer smygande?
I sommar tänker jag utöka min odlingsrepertoar med Mangold och Spenat, visst är jag vågad ;) Dessutom körde jag ner vitlöksklyftor i jorden i höstas, ska bli spännande att se om det blir något av dessa.

Ahhhh, enbart att tänka på att plocka med växterna, se hur de växer och äta dem gör att man får rysningar av välbehag.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Visst är boken bra! Den är så pedagogisk. Har rätt mycket trädgårdsböcker eftersom jag brukar recensera sådana, men just den där är nog min stora favorit.

    Så härligt att få odla i växthus för första gången - eller hann du prova på lite i slutet av förra säsongen när växthuset stod färdigt? Växthus är underbart. Lycka till!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Då visste min man verkligen vad han gjorde när han valde ut just den trädgårdsboken mellan alla böcker. Har skaffat mig ett par böcker till av henne, de är toppen allihop, sicken inspirerande människa!!
    Jag han få in mina tomatplantor i växthuset förra året, men på sluttampen så det blir första odlingsåret där inne. För ca 10 år sedan såg jag ett jättehärligt växthus i en fransk trädgårdstidning. Bilden klippte jag ut och har sedan dess haft på väggen och suktat efter. Men nu behöver jag inte sukta mer då jag har en kopia av växthuset ute i trädgården, och bilden från trädgårdstidningen hänger i en ram på väggen inne i växthuset. Ha det bra/Annelie

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!