lördag 28 mars 2015

Giftiga plastgolv

I vårt sommarboendet ligger det plastmattor i varje rum. Om dessa mattor är av PVC eller om de är i Linoleum vet jag inte, men jag misstänker att de är av PVC, tyvärr. Tills för inte så där väldigt lång tid tillbaka var jag ganska så ovetande om vilken "skit" plastmattor kan innehålla. Men tydligen är plastgolv av PVC hemmens största ftalatkälla, följt av konstlädermöbler och plastleksaker. Forskning har exempelvis visat att barn som har PVC-mattor i sina sovrummet har högre halter av ftalater i urinen.

En del av golven i vårt sommarhus är inte ens mjuka längre utan styva vilket kan bero på att mjukgörarna i plasten brutits ner. Bra tänkte jag när jag läste detta, om mjukgörarna brutits ner så ger väl inte mattorna ifrån sig ftalater längre?  Men nej - sådan tur har man inte alls, studier som gjorts har nämligen visat att ftalathalterna i inomhusdammet från äldre hus med PVC-golv varit högre än i nyare hus.

Som om det inte räckte med de mjukgörande ftalaterna som finns i plastmattor kan äldre golv dessutom innehålla asbest eller vara limmade med asbesthaltigt lim, svartlim. Har man plastmattor inlagda mellan 1950-1977 bör man enligt Ekobyggportalen undersöka om mattorna innehåller asbest innan de rivs ut. Var i kontakt med företaget ALS och fick en prisuppgift på 570 + plus moms för att göra ett asbestprov på en plastmatta.

Ja det är verkligen charmigt med gamla hus, men de där plastgolven är utan tvekan ett stort huvudbry. Har länge haft funderingar på att ta bort våra plastmattor för att ta fram trägolvet som ligger under, kanske blir det av till sommaren. Finns det något skönare än att tassa runt på solvarma trägolv?

Har du också funderingar och vill veta mer om golv, vad som bör undvikas, vilka som är de bästa alternativen, etc så gå in här. I artikeln kan man läsa om trägolv, heltäckningsmattor, gummigolv, laminatgolv och mycket annat.

Kissen gör färgprov för att se om han passar in med nyansen
på kakelplattorna.

Läste i denna artikel om detta lilla knep på hur man kan testa om mattorna är av PVC eller linoleum.
Ta ett vanligt gem, dra ut den ena änden till en nål, håll den över en eldslåga så den blir riktigt varm och stick den sedan genom mattan. Om den smälter, det bildas en krater och den fräser så är det en PVC-matta. Om nålen bara går igenom som i en ost är det linoleum. 

När jag kommer till sommarboendet ska jag vara utrustad med gem och tändare i högsta hugg för att bums testa om det blir en krater eller om mattorna reagerar som en ost.

10 kommentarer:

  1. Dessa gifter i allt.. :( Vet inte om jag törs kolla vilka mattor vi har..

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Hmm, Jag får se om jag törs testa detta när jag kommer hem till lilla stugan i vår... Plastmattor finns det ju, dock inte så många och stora tack och lov.

    SvaraRadera
  3. Nu kom det inlägget jag har funderat på.
    Jag läste om de olika golven. Laminat har vi och de menade att de lätt skadas. Det håller jag dock inte med om. Vi har laminatgolv som är 23 år och jag tror bara det finns en skada i hela huset och det var när en vass tung sak gjorde ett litet jack. Sedan att det är fusk, bara foto, står jag ut med.
    Men nu var det ju plastmattorna som var den verkliga boven. I grovköket har vi det, så det får vara så./ Britt

    SvaraRadera
  4. Vilket intressant inlägg. Har inte ens tänkt på att plastgolven avger ftalater. Ruggigt obehagligt! Ett typexempel på att det oftast finns en hake med billiga alternativ. Som tur är har vi gjort oss av med plastgolven och linoleum är tillbaka i köket som det var på 1950-talet.

    Jahaja, läser att du också är småländska, då kanske du bor i ett område där murgrönan växer vilt. I inlandet gör den ju inte det men i östra delarna och Öland kan den ju klä in hela träd och verkligen bädda in allt.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Tänk vad mycket obehagligt som finns i våra bostäder. Undrar vad de kommer fram till, ang. dagens byggen, om 20 år.....
    Söt kisse!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Jag hyrde ett hus en kortare tid här i Weed som hade "giftiga golv". Det var typen laminatgolv och det kom en lukt och säkert andra gifter som gjorde att jag alltid var allergisk. Jag klarade av att bo där 1,5 månad sedan flyttade jag ut.

    SvaraRadera
  7. Ja, det är en hel del gifter vi har runt omkring oss. Tänk bara all formaldehyd och andra konserveringsmedel som finns i alla nya möbler, kläder mm.

    SvaraRadera
  8. Jaha, nu har jag lärt mig något. Jag trodde det var limmet som var boven och så var det två bovar. Men nyare plastgolv är alltså okej? Vårt hus är byggt -75 och vi har ett plastgolv kvar, i tvättstugan. Får se om jag också ska utrusta mig med gem och tändare någon dag. Det är fanimig inte lätt att leva giftfritt.

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Rådjuren gillar helt enkelt inte doften av otvättad fårull om man lägger ut tussar.
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Jobbigt med dessa gamla ting fulla med gift. Man får ta en sak i taget.

    Tänkte på dig idag för jag ska så lite hängtomater/vintertomater idag.

    Kram på dig!

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!