fredag 8 april 2016

Naturlig tvålfärg

Vill man sätta färg på sina handgjorda tvålar finns det speciella tvålfärger att köpa. Själv har jag inte använt någon av dessa då de tvålfärger jag hittat alltid innehållit parabener och andra mystiska ingredienser. Har tidigare skrivit ett inlägg (här) om när jag köpte hushållsfärg i tron att det skulle vara den perfekta tvålfärgen. Det man kan ha i mat borde ju vara perfekt att ha i tvål liksom - men oj vad jag misstog mig.

Men det finns en rad naturliga tillsatser som fungerar bra som tvålfärg. Till en av mina första färgade tvålar använde jag gurkmeja och kakaopulver. Var så stolt så jag hoppade jämfota när den var färdig.

 Inspiration till denna tvål fick jag här.

Vallmofrön, paprikapulver, saffran, kanel (som även luktar gott) och tomatpuré fungerar också bra till att sätta färg på tvålen. De tvålar jag använt mat till som färgsättning har dessutom bevarat sin färg väldigt bra.

En av mina favoriter för färgsättning är annatto (används ofta i ost) som ger en härlig gul färg. Men tvålarna bör användas ganska snart för inom loppet av några månader börjar den gula färgen blekna.

 
Färgsatt med Annatto och doftande av eterik olja av mandarin.

Tyckte jag hade en riktig snilleidé när jag använde råsaft av rödbeta i tron att det skulle bli en jättefin granatröd tvål, men inte - rödbeta i kaustiksoda blir bara gul. Vid ett tillfälle tog jag med en kaktusfrukt hem. Den hade en mörklila vätska som jag fick för mig att jag skulle kunna använda som tvålfärg.
Historien slutade med att jag fick sitta och plocka bort små fjuniga taggar från händerna medans jag var tvungen att lyssna på mannens  triumferande "Vad var det jag sa". (Självklart har jag för avsikt att plocka nya frukter och testa om det fungerar, man är ju envis som 7 åsnor tillsammans).

För att undvika att få en missfärgad tvål kan man göra ett litet test på hur färgämnet reagerar med kaustiksoda. Det är enkelt gjort, blanda lite kaustiksoda i lite vatten (kom ihåg att alltid hälla kaustiksodan i vätskan, aldrig tvärtom). Tillsätt sedan det färgämne du tänkt använda så får du en idé om hur färgen kommer att bli.

Så i vilket skede av tvålmakeriet tillsätter man färgämnet?
Det finns många teorier om detta. Tror att varje tvålmakare har sin procedur. Använder jag något i pulverform brukar jag röra ut pulvret i lite olja innan jag sätter i gång med tvålen, sedan häller jag det i tvålmassan precis innan den ska i formen. Annatto använder jag i fröform i stället för i pulver och låter frön ligga och dra i lite olja några dagar innan jag ska göra två. När jag testade tomatpuré i tvål blandade jag ut den i lite vatten och hällde i det innan den skulle i formen.
För fler tips och idéer om naturlig tvål färg finns en link till DIYNatural här.

 Just nu är det lugnt på tvålmakarfronten så min "lilla" hjälpreda passar på 
att vila upp sig.




10 kommentarer:

  1. Hej Annelie! Så kul att få veta lite om färgning av tvålar, de ser läckra ut båda två. Just nu använder jag en ekologisk myntatvål, hur funkar egentligen örter med kaustiksoda? Kan det bli "fel"? Denna myntatvål är nog gjord på vanlig grönmynta och kanske lite pepparmynta, very nice duschtvål tycker jag. Den är lite beige också ser man myntabitarna i så den är nog inte färgad vad jag kan se och ser helt ok ut. Kram o ha en fin helg du också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torkade blad fungerar ofta i tvål,även torkade blomblad som ringblomma eller rosor. Sedan tillsätter man doftolja eller eterisk olja för att få till doften. När jag började göra tvål provade jag med färska mimosablommor uppe på tvålen, men de blev bära svarta.

      Radera
  2. Tvålen ser väldigt god ut. Man blir inte gul av gurkmejan??
    Jag har testat att baka bröd och använt rödbeta. Det blev inte alls så käckt som jag trott, när det var gräddat.
    Har du provat johannesört - till röd tvål? Fläderbär?
    Det måste vara kul att testa olika. Och stor glädje när det blir bra. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man blir inte gul av gurkmejan, den färgar inte av sig på kroppen, däremot blir vattnet lite gulaktigt. Skulle den lämna spår efter sig på kroppen så är det ju bara positivt eftersom just gurkmeja är en av de nyttigaste kryddorna, en jätteantioxidant. Tack för tipset om Fläderbär. Ska testa. Johannesört fungerar bra till att färga tvål, har inte gjort tvål själv med detta men provat andras tvålar innehållande denna ört.

      Radera
  3. Oj, trodde först att det var mjuk pepparkaka eller danskt rågbröd....
    Den tvålen såg verkligen läcker ut!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Verkligen mystiska och annorlunda ingredienser, (som t.ex. tomatpuré)
    ja säg vad man inte kan blanda i sörjan, hi hi . . .
    Man måste ju testa så klart, självklart måste en karl triumfera,
    när han någon gång får rätt, *fniss*
    Tack Annelie för tvålen, påsen den låg i var också fin.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du skrev inne hos mig, för nu har jag botaniserat runt i din blogg och sett många bra tips. Balsam....citron till kalkborttagning bl.a. Måste testas! Håller på med ditt bokmärke nu, får se hur det ser ut när det är klart ;) Kram och ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att du har en hjälpreda för det verkar vara mycket att hålla reda på. Börjar förstå din fascination för tvålmakeriet. Kräver både kunskap och kreativitet!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Hej! Intressant och tacksamt att du tar dig tid att testa olika metoder/material/färger och sedan dela med dig av resultatet. Jag tänkte göra min egen FLYTANDE tvål och skulle vilja färga den svagt rosa, lila eller grön. Vad rekommenderar du mig att använda. Jag vill helst använda hushålsfärg eller naturlug färg från naturen/växter/kryddor etc. Det står i recepten att man ska välja en ekologosk, fast tvål och sedan tillsätta en eterisk olja men blir det inte lätt en konflikt av olika dofter. Kan man köpa en ekologisk tvål som INTE doftar (var?) och sedan välja en eterisk doftolja man gillar? Kan man välja en icke ekologisk tvål och har det betydelse för resultatet? Frågan är ff hypotetisk. Kan man t ex använda en barnngens tvål? Hoppas på svar. /Jane

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!