torsdag 15 augusti 2013

Olivtvål - Recept

Nu har jag använt tvålen jag rörde ihop för några månader sedan och resultatet blev överraskande bra!! Förväntade mig inte alls att min första tvål skulle bli så bra, så detta har gett mersmak. Nu vet jag vad jag ska pyssla med när höstmörkret börja falla ordentligt.
Tvålen är riktigt skön att tvätta händerna med, löddrar precis lagom och torkar inte ut händerna som jag tycker en del tvålar kan göra. Kan knappast tro att jag gjort den själv!
Här är receptet:

75 gr Kallpressad olivolja
24 gr Vatten
10 gr Kaustiksoda (det blir ingen tvål utan lut, här kan man läsa mer om detta)
Kanel (kan uteslutas)


Receptet är enligt den kallrörda metoden, men trots namnet är det en del värme med i förtvålningsprocessen.
Tänk på att ha långärmat, handskar och skyddsglasögon eftersom kaustiksodan är frätande. Se till att stå på en väl ventilerad plats.

Häll kaustiksodan i vattnet (viktigt i denna ordning, absolut inte tvärtom!!) och blanda försiktigt med en sked. Temperaturen på vätskan kommer att stiga till runt 60º så tänk på att det blir ångor. När vätskan är genomskinlig ställs den i ett vattenbad tills temperaturen sjunker till mellan 30-40º. Medan vätskan står i vattenbadet värms även olivoljan till en temperatur på 30-40º. När kaustiksodan och olivoljan har samma temperatur hälls kaustiksodan i olivoljan (i denna ordning, inte tvärtom!!). Sätt ner mixerstaven och kör på lägsta hastighet tills röran blandat sig ordentligt, då kan hastigheten ökas. Kör med staven till smeten tjocknar, det kan ta en stund så ha tålamod. För att veta om massan är färdig kan man stänga av mixern och försiktigt lyfta den ur smeten, lämna den då märken av sig i smeten så är den klar. Vill du ha kanel i så blandas den i nu, pudra även lite i formen.

Häll smeten i en form eller små formar, själv använde jag en gammal uttjänt liten matlåda i plast med måtten 13x13 cm. Låt massan stå ett par dagar och stelna till innan den skärs i bitar och tar ur den ur formen/formarna. Nu ska tvålarna ligga och mogna i minst 4 veckor för att PH-värdet ska sjunka, tänk på att inte röra på tvålarna under mogningsprocessen eftersom kaustiksoda fortfarande är frätande de första veckorna. Jag hade mina tvålar liggande i 8 veckor innan jag började använda dem. Tvål blir bara bättre ju längre den får ligga och mogna så det gäller att ha tålamod.

Detta recept hittade jag här, det är en 9 minuters lång video på spanska. Även om du kanske inte pratar språket kan den nog vara till hjälp att titta på. I grundreceptet har de även i riven mörk choklad, men jag tyckte det var synd att ha god choklad i tvål.

Lycka till!!

13 kommentarer:

  1. Tack för din hälsning hos mig, och vad skoj att du gillade tomaterna :-) Verkligen intressant med det här tvålreceptet, sparar ner det och får testa när tid finnes. Man borde ju göra det nu i sommar så man kan stå ute, kanske kan man klämma i lite örter också, för doftens skull. Ha en fortsatt fin sensommar du också !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Spännande! Har såå många gånger tänkt att jag skulle försöka mig på att göra tvål, men aldrig kommit till skott :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket jobb för en tvål, men den varar en stund ändå.
    Ja det är likadant när man bakar, mycket jobb och snabbt uppätet.
    Jag gillar att titta på när någon gör sådana saker, men ej göra dem. Men däremot gräva i rabatter det är en annan sak, *fniss*

    I Hjo finns det en tvål fabrik (du vet säkert)fantastiska ekologiska tvålar och dyra. Man förstår varför dyra.

    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Jösses vad du fixar och grejar. Det är beundransvärt! Själv har jag nog inte ork för så mycket arbete utan köper hellre färdiga ekologiska saker. Men vem vet? Kanske att jag ändå testar en dag?
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad spännande! Hoppas jag får tid att pröva nu när hösten kommer!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Åhh va spännande! Bara måste testa vid tillfälle! Hur mätte du tempen på blandningen?

    SV: Mmm bara älskar att kunna gå ut i skog/trädgård och plocka hem en massa gott! <3

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använde mig av 2 helt vanliga ugnstermometrar, man tager vad man haver så att säga.

      Radera
  7. Vad intressant, det kanske jag ska prova!

    SvaraRadera
  8. men oj vilken tur att du hittade till mig, det här va intressant ska jag verkligen prova på nu ska jag kika vidare. Tack för oj vilken inspiration jag fick nu då Välj en sådan där underbarhetsdag idag :)

    SvaraRadera
  9. men oj vilken tur att du hittade till mig, det här va intressant ska jag verkligen prova på nu ska jag kika vidare. Tack för oj vilken inspiration jag fick nu då Välj en sådan där underbarhetsdag idag :)

    SvaraRadera
  10. Verkar ju vara avklarbart o kul! Vad för kaustiksoda använde du? Vanlig man köper i affären eller något specialköpt??

    Andrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta mitt sena svar, du kanske redan hunnit göra tvål;) Ja, vanlig kaustiksoda köpt i affären, kolla bara så det inte någon specialvariant. Köpte fel en gång, fick tag på en produkt som var gjord speciellt för toaletter......................blev inte bra.

      Radera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!