söndag 19 januari 2014

Pinjenötter

Vi har ett par ordentliga Pinjeträd i vår trädgård, vilket gör att det pågår en ständig kamp om vem som ska ha Pinjenötterna. Har vid flera tillfällen kommit hem och funnit helt okända människor uppflugna i våra träd i full fart med att palla pinjekottar för att sedan sälja dessa vidare. Är det inte människor som försöker roffa åt sig så är det istället stararna. Så här gäller att slå vakt om sina kottarna minsan.
Priset på dessa små nötter är ju inte blygsamt precis, men när man"skördar" sina egna pinjenötter så förstår man precis varför de är så dyra.


Det behövs verkligen gott om tid, mycket tålamod och så pinjekottar så klart samt något att knacka på nötterna med. Sedan är det bara att sätta igång.


Man hinner lösa all världens problem innan man fått ihop några stycken. Hacka, knacka och hoppas att man inte är för hård på handen så man slå sönder godingarna.
Tur vi bara var 2 stycken som skulle äta pinjenöter till lunch igår, eller hade jag stått med pannlampa och bankat hela natten. 

De nykläckta nötterna hamnade i vitlöksfräst spenat. 
Mums!!!!!! Vad vore livet utan mat??

9 kommentarer:

  1. Nämen oj då, jag hade ingen aning om att det var sådant driv efter pinjenötter...

    SvaraRadera
  2. Ha ha o jag hade inte ens tänkt på att man kunde fixa sina egna pinjenötter. Trodde blint på att de växte någonstans långt borta. Dagens lärdom. Tack!

    SvaraRadera
  3. Oj, är det så man skördar pinjenötter! Förstår att de är dyra....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Pinjenötter är väldigt gott. Men att folk till och med stjäl dessa.
    Nu fick jag lära mig något nytt igen här hos dig. :) Hade ingen aning om att man utvinner nötterna på detta sätt,
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hahaha och jag som ALLTID har undrat var de gömmer sig nånstans! Nu är den gåtan löst! Intressant att stararna gillar dem ;-))
    Det är ju så otroligt gott med mat och lite väl förtjänta rostade pinjenötter på det blir kalas.
    Då ska vi se om jag också kan fixa mig några...
    Förresten, stort tack för länken till ecomallorca, vi kommer ha god nytta av den!
    Kram på dig/Maria

    SvaraRadera
  6. Pinjenötter i vitlöks fräst spenat ??? !!! Har aldrig ätit men ska väl prova på de . . . .
    Du lockar till lite nya mat idéer, det kan behövas . . . .
    I min barndom 'pallade' vi äpplen hos folk fast vi själva hade, *fniss* men det var så
    spännande, men när de sa att vi fick ta hur mycket vi ville var det roliga slut, *fniss*
    Att palla pinjenötter måste jag prova på någon gång, *fniss*
    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Det låter alldeles väldans gott! Hur är det med mig som är nötallergiker, kan jag äta pinjenötter månntro? Jag tänkte om det verkligen är nötter eller i själva verket frön?

    SvaraRadera
  8. Nu förstår jag att pinjenötter kostar. Ett träd i sin trädgård - då har man inte trädgården i Sverige väl?

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!