söndag 20 januari 2013

Tillsatsdjungeln

Att köpa hygienartiklar som tvål, balsam eller tandkräm tar helt plötsligt mycket längre tid när man blir mer medveten om de kemikalier som finns med i många av dessa produkter. Helt plötsligt står man och vänder och vrider på förpackningarna innan de hamnar i kundkorgen, förut tog man bara en förpackning tittade lite snabbt och kastade ner den. Men nu står man där och försöker läsa dessa miniatyrtexter som näst intill kräver medtaget förstoringsglas. Tyvärr kan man ju inte förlita sig på att en produkt som säljs som ekologisk eller naturlig är fri från skadliga kemikalier. Har till exempel träffat på ganska många "ekoprodukter" som säljs som Parabenfria men som istället för parabener innehåller Phenoxyethanol.

Så i denna djungel av tillsatser blev jag nyfiken på om man inte kunde göra sin egen hudkräm och googlade på  nätet. Detta blev resultatet...........


.......... en toppenkräm som funkar lika bra för mig som "köpekräm". Jätteenkel att göra. Har man bara olivolja, kokosolja, bivax, vatten, gryta, termometer, spis och en mixerstav hemma så är den gjord i ett nafs.

Detta har gett mersmak och nu är jag riktigt på bettet att försöka mig på att göra min egen tvål. Men tills jag kommer till skott får jag hålla till godo med denna härliga skapelse. En ekologisk och hemmagjord tvål som doftar ljuvligt av jordgubbar, blåbär och björnbär, man får nästan lust att sätta tänderna i den.



Ha en trevlig söndagskväll!

2 kommentarer:

  1. Helt rätt! Jag skall också göra egen kräm. Den ser ut som en härlig, krämigt vispad majonnäs. Hemmagjort är bäst!

    SvaraRadera
  2. Visst är hemmagjort bäst. Den här krämen är toppen, receptet till denna finns på bloggen Evelinas Ekologiska.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!