måndag 4 mars 2013

Tvätta håret med balsam?

I höstas hörde jag för första gången talas om balsammetoden, blev nyfiken och bestämde mig för att skippa shampot under en tid och testa detta. Nu, efter 6 månader med enbart balsam, är jag tvärsäker på att jag inte kommer återgå till hårshampo. Med enbart balsam håller sig mitt hår inte bara renare längre utan strukturen har även blivit bättre. Det är inte längre lika flygigt och sprött utan känns starkare, helt enkelt gladare. Kan det vara för att jag inte längre använder varken silikoner, sulfater eller mineraloljor? Förmodligen.

Att tvätta med balsam känns i början lite underligt eftersom balsam inte löddrar och man tvättar på ett annat sätt. Istället för att jobba upp ett lödder i håret gnuggar man själva hårbotten ren, med ordet gnugga ordentligt understruket. Det kan vara inbillning, men jag tycker att håret växer mer, vet inte om det beror på massagen hårrötterna får nuförtiden eller om de helt enkelt är lyckliga utav det Hampabalsam jag använder?

Är det någon som är nyfiken på att testa balsammetoden så rekommenderas Stina Markans blogg. Där finns all infomation om hur man gör och listor över vilka produkter som kan användas. Dessutom svarar hon med blixtens hastighet på frågor man ställer via bloggen.

Gnugga på!


13 kommentarer:

  1. Detta var ju intressant =)
    Ska kika vidare. Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Låter spännande!
    Måste läsa vidare :)
    Kramen♥ha en fin dag

    SvaraRadera
  3. Tack för din gulliga kommentar hos mig! Jag har hört talas om innan att schampo inte skall tillföra håret något.... så intressant att du kan intyga att det stämmer och så tragiskt att det är några som tjänar stora pengar på vår okunnighet och det går vi på;(

    Ha en fin dag/Kram Lussan

    SvaraRadera
  4. Så spännande! Jag får lära mig så mycket här hos dig!

    Ja, visst är kaminen fin! Jag sökte på nätet och hittade namnet – det är en gasolkamin och den heter Provence. Jag hade tänkt beställa den på nätet, men då svågern arbetar i branschen kunde jag köpa den genom honom.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Ser att din blogg passar mig :) - kommer säkert tillbaka hit. Intressant med olika metoder för att tvätta håret.
    Jag provade ett nytt shampoo förra året eftersom det jag använt ändrat formulering och folk inte alls verkade tycka om det. Det jag inte visste var att det nya shampoot jag köpt var mycket basiskt. Efter ett par veckor började jag tappa väldigt mycket hår och det pågick under ca 3 månader. Det kliade och håret lossnade utan att jag egentligen gjorde någonting. Som tur var gick det över. Lärde mig mycket snabbt att shampoon skall vara syrliga - precis som håret och hårbottnen (runt 4,5-5,5) är det bästa. Shampoot jag provade låg över 8! Kram!

    SvaraRadera
  6. Men du det lät verkligen intressant, för just så är mitt hår... flygigt och sprött :)
    Tändsticksaskarna har jag hittat på en lokal butik här hemma som heter Madson, de kostade 30:-/st.
    Ha en fin onsdag.
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  7. Men nu måste jag säga att GUD vad bra att du skrev hos mig, då kom jag ju ihåg vad jag skulle skriva till dig:) Minns du att du frågade om Maison Belle? Fick ett mail från AgnesAmelia där de har 20 % på bl.a. MB under mars med koden MARS13. Tänkte du kanske hade glädje av det:)

    Balsammetoden har jag hört talas om. Jag har så tjockt och långt hår att det känns som om det verkligen behöver få sig en ordentlig genomgång med schampo några ggr/vecka men jag kan tänka mig att om man har "finare" hår så kan nog det vara kanon att bara använda balsam! //T

    SvaraRadera
  8. Tusen tack för tipset ang bloggen! Ja, vi har haft "kvinnocancer" båda två. Till den bloggen kommer jag återvända.

    Kram för att du engagerar dig och kommer in och läser hos mig.

    L

    SvaraRadera
  9. Varje dag lär man sig något nytt och det gör jag varje gång jag kikar in här...
    Jag trodde faktiskt att balsam gjorde håret smutsigare om man använde det utan schampo! Men det kanske är gamla rön från tonårstiden ;-)kanske skall testa denna metoden! Jag har tjockt hår och ser ut som ett troll när jag vaknar! Hehe
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Ska balsamet gnuggas in i hårbotten? Det är ju helt emot vad man får lära sig. Jag måste testa det du säger och se vad som händer. Eftersom att shampo torkar ut min hårbotten skulle det här kunna vara en lösning på problemet. Tack för tipset!
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte vilket balsam som hels som fungerar och först ska håret tvättas med ett "sista shampo" före man kan sätta igång med enbart balsam. Finns listor på Stina Markans blogg med produkter som man kan använda.

      Radera
  11. Spännande. Jag är beredd att testa. Tycker att min hårbotten lätt blir torr och att håret är sprött.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!