torsdag 14 mars 2013

Jordfunderingar

I trädgårdsböcker läser jag ofta hur man kan förbättra jorden man använder till att odla. Hur man kan fylla på med nedbruten kompostmylla, planteringsjord, etc, etc. Men när jag sedan läst allt detta om jord och alla tips om hur man ska göra för att jorden ska bli idealisk så springer jag på en liten odlingslott där små salladsplantor och purjolökar är i full färd att växa stolt och fint..........i grus!!!!!

På bilden som är tagen uppifrån en mur ner på själva odlingen syns det inte särskilt bra, men det är faktiskt grus som de små plantorna växer i. Fast det liknade mest kattsand. Har hört talas om att odla i grusbädd, men trodde inte att det funkade, vilket det ju tydligen gör?
Detta har verkligen lämnat mig lite konfunderad. Finns det något material som verkar mer näringsfattigt än grus?


På tal om kattsand stiftade jag bekantskap med denna söta lilla katt bara en bit från odlingen. Han såg ut att trivas alldeles förträffligt där intill kattsandsodlingen. 

13 kommentarer:

  1. Det fanns ingen näringsrik jord under gruset????
    Fast potatis och andra rotfrukter blir ju extra fina i sandjord!
    Självklart trivdes söta kissekatten med en så stor kattlåda. ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men så konstigt att det fungerar. Man tycker ju att det verkligen borde vara näringsfattigt. Om det inte är så att det finns något näringsrikt därunder.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Jorden upphör aldrig att förvåna och förundra. Hade inte hört om detta odlingssätt. Tydligen skall vulkanisk mark vara extra näringsrik. Området kring berget Mt Shasta (där jag bor) är vulkanisk, eftersom berget är en vulkan, men det verkar bero på var man bor och hur bördig marken är.
    Katten tyckte givetvis att det var en fantastisk låda. ;) Kram!

    SvaraRadera
  4. Oj, så prydligt och fint det såg ut!

    SvaraRadera
  5. Där fick man lära sig =)
    Vad snyggt det ser ut!
    Ha en toppen fredag! Kramen

    SvaraRadera
  6. Å så städat och fint det ser ut :)
    Riktig rast låda för missen hihihi :)

    Ha en fin dag!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  7. Va kul att du inspireras av mina Mallisinlägg, det finns verkligen mycket man ser och vill visa, eller spåna runt. Hur ser det ut där du bor, finns det små lanthandlar med frön och plantor eller får du bege dig till en plantskola? Mallorca är ju en rätt grön ö jämfört med fastlandet, som helt klart visar sig i ditt inlägg!
    Grusjord ja. Faktiskt så innehåller miniraliserad sten mycket med mineraler. Man kan faktiskt gödsla med just stenmjöl! Men visst ser det magert ut. Vissa hallonodlare här i landet vet jag, odlar i sandbäddar, men blandar med gräsklipp och får en riktigt bra effekt eftersom rötterna får ordentligt med luft/näring/vatten. Ha en fin helg du med!
    Hälsar Maria

    SvaraRadera
  8. Där mer man! Ja varför inte...
    Bra tips om värmeljushållarna! Jag gör det sen en liten tid tillbaks...
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  9. Konstigt att en del saker nästan verkar växa bättre i grus än i fin jord.

    SvaraRadera
  10. tack för att man fick lära sig lite nytt :)
    å missa nu inte.....

    BLOGGPARTYT

    fortsätter...
    redan 60fina bloggar med
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  11. Visst ser det läckert ut!
    Precis, jag använder faktiskt en del stenmjöl som gödsel i mina land, full av nyttigheter:)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  12. Tack för ännu ett intressant inlägg.
    Balsaminlägget var intressant - det ska jag läsa vidare i.
    En bra vecka önskar jag dig!

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Grus är luftigt och bra och utmärkt för sådd på grund av att det är näringsfattigt. När grödan har börjat växa kan man lägga gräsklipp ovanpå gruset för näring. När man odlar i bubblare sår man fröerna i stenull. Många av grönsakerna vi köper i affären är odlade i sådana anläggningar.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!