söndag 30 juni 2013

Hemmagjord tvål

Efter ihärdigt googlande, You Tube-tittande och läsande har jag äntligen kommit till skott och gjort kallrörd tvål. När jag började leta hittade jag massor med recept, för att inte tala om fantastiska tvålbloggar, och  tog det som verkade enklast och som enbart innehöll de ingredienser som behövs för att göra tvål. Sedan var det på med handskar, långärmad skjorta och skyddsglasögon. Kände mig lite som han "Baltazar" från en tecknad serie som visades på TV när jag växte upp.
Blandade ihop ingredienserna efter konstens alla regler, hällde i lite kanel för att det skulle dofta lite, och hällde massan i en form där den fick stelna ett par dagar innan den skars i bitar. Nu har jag 4 stycken små kaneldoftande inte helt vackra tvålar som ligger och mognar för att PH-värdet ska sjunka innan den används. Ofta rekommenderas 4 veckor men jag har tänkt låta den ligga några veckor extra för att vara på den säkra sidan. Tydligen blir kallrörd tvål dessutom bara bättre ju längre den får mogna.



Det ska bli så spännande att prova tvålen och det lär bli rena tjurrusningen in i badrummet på morgonen när det är dags. Hoppas de blir bra för detta var verkligen både roligt och enkelt.

7 kommentarer:

  1. Ja du är inte dålig till att greja, men tvålarna
    liknar gamla svampar, *fniss*
    fanns det inte något bra färgämne ?!
    Men det är väl inte det viktigaste kanske,
    huvudsaken är att smutsen går bort och att
    tvålarna doftar.

    :=0 Eva

    SvaraRadera
  2. Det är alltid något spännande på gång inne hos dig. Hoppas tvålen blir skön att tvätta sig med. Kanel är en härlig doft.
    Kram från EvaLinnea

    SvaraRadera
  3. Så spännande med hemmagjord tvål. Och du vet ju precis vad den innehåller.
    Just det, "Baltazar" minns jag också. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad spännande! Det måste jag testa någon gång....;)
    Kaneldoftande låter alldeles perfekt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Åhh va spännande med egen tvål! Vad gick du efter för recept?
    Haha ja Baltazar är nostalgi även för mig.. <3

    SV: Nej jordmandlar är nytt för mig också..hoppas att kunna komma med en resultats rapport efter skörd. =)

    Ja en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  6. Visst är det kul! Jag brukar också göra kallrörda tvålar. Kan säga att jag har misslyckats en hel del på resans gång. Man vill ju inte ha dem för hårda och inte för mjuka, helst ska de löddra och lukta gott...hihihi...det är mycket man vill.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt att se en riktig entusiast i farten! Så intressanta saker det finns, till exempel kallrörd tvål! Otroligt. Du måste berätta hur de blev, sen om någon månad eller så.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!