söndag 13 april 2014

Barn och ekologiskt

Var nyligen hemma hos goda vänner, ett par i 20-års åldern, för "inspektion" av deras ganska så nyfödda charmtroll. När vi satt där och gullade med det lilla underverk började diskutionen gå runt snabbmat. Föräldrarna sa väldigt bestämt att de aldrig ska ta sitt barn till McDonalds eftersom de tycker maten är "ohälsosam skitmat" (där har de ju en poäng). När vi ändå var inne på temat kläckte jag (så klart ) ur mig att de ju även bör undvika besprutad mat och välja ekologiskt till den nya familjemedlemmen.
Döm om min förvåning när jag fick till svar att "Nä det där bryr vi oss inte om".....

Dessa vänner är inte föräldrar som tycker ekologiskt är för dyrt eller bor på en plats där det inte finns mycket tillgång till ekologiskt. Nej, de ansåg helt enkelt att ekologiskt är något som andra kan syssla med.
Funderingar runt detta: Är det här ett "specialfall" av helt ovetandes föräldrar eller är vi fortfarande så dåligt insatta i detta med livsmedel och bekämpningsmedel?

Hur som helst, det blev till att köra igång med en liten utläggning om varför eko och varför välja bort besprutat - inte minst när det handlar om barn.

Under barns utveckling kan bekämpningsmedel bl a påverka nervsystemet. Man befarar att en del kemiska insektsmedel kan öka risken för ADHD hos barn eftersom forskning har visat på att ADHD har varit vanligare hos de barn som hade högre halter av bekämpningsmedel i urinen. Enligt WHO misstänks en del kemikalier som används inom livsmedelsindustrin bidra till fetma, diabetes och cancer samt kunna bidra till störning av utvecklingen av barns nervsystem.

Men det handlar ju inte enbart om "våra" barn, även "andras" barn kan drabbas väldigt hårt av att vi väljer besprutad mat. Inte så lite av det som finns i matbutikerna kommer ju från länder där de inte alls har samma regler runt mat och pesticider som vi har här. Studier från Mexiko har visat att barn som bor nära kemikaliejordbruk drabbats av hjärnskador och har sämre motorik i jämförelse med barn som bor längre bort från odlingarna.

Bild från Mexikansk studie om kemikaliejordbrukets påverkan på barn.
Barnen som bodde nära kemikaliejordbruk hade svårt att rita streckgubbar (till höger). 

Även Livsmedelsverket menar att risken för att man ska bli sjuk på grund av bekämpningsmedel är liten, men att barn pga sin låga kroppsvikt kan ligga i riskzonen och kan få i sig för höga doser av pesticider genom maten. 






8 kommentarer:

  1. Hej på dig och tack för intressant inlägg (igen).
    Jag grunnar på detta så gott som dagligen. Då vi naturligtvis kör helt ekologiskt i vår familjs odlingar och djur och så långt som möjligt i övriga inköp tycker jag att jag är hyfsat påläst på båda sidorna. I möten konventionella bönder/förespråkare så har jag konstaterat att de generellt sett är mycket aggressiva mot allt ekologiskt - mögel i allt, massor med ogräs i skördarna som ger allergier för de som äter ekologiskt, importerat eko är inte det samma och frakterna gör det oeko... stora hälsorisker för ekobönderna och totalt fel WSFE. Men om man betänker att det för bara max 80 år sedan som alla var ekologiska så är det lite svårt att ta dessa lögner på allvar. Bekämpningsmedel och konstgödsel var uppfinningar som hjälpte många när det begav sig, men det betyder ju inte att det var nyttigt och långsiktigt bra och kan försvaras i evigheter. Man måste våga ifrågasätta "sanningar". Ang eko eller inte till barn så borde det vara så att det naturliga går före det onaturliga men tyvärr är det en utbildningsfråga. Det är som när överviktiga dricker cola light för att inte få i sig mer kalorier - ett pedagogiskt problem.
    Ang barn och gifter - se gärna dokumentären av Stefan Jarl Underkastelsen http://www.folketsbio.se/filer-nya/2010/laangfilm/underkastelsen/pm_UNDERKASTELSEN-1.pdf
    Sköt om dig och de dina
    Malin

    SvaraRadera
  2. Tack för mycket intressant information! Tyvärr så tror jag inte att den nämnda familjen är unik på något sätt, jag tror att det är alldleles för många so manser att "det där är något som andra kan hålla på med".

    SvaraRadera
  3. Egentligen tror jag att de flesta unga föräldrar är väldigt pålästa om gifter i maten. Så jag blev förvånad över svaret.
    Och egentligen är det ju förfärligt, nu när vi är så upplysta eller har möjlighet att vara det.

    SvaraRadera
  4. Det är så svårt när man vet svaren och själv tycker att det är så självklart. Är det kunskapsbrist helt enkelt, för om man verkligen vet hur viktigt det är idag att försöka få i sig så lite gifter som möjligt, särskilt det barn äter, så väljer man väl inte att blunda för det? Det är inte många extrakronor det handlar om och man kan väl prioritera? Mycket märkligt sätt att förhålla sig... Det är ju ingen hemlighet att det är just barn som utsätts för mest gifter av alla nämligen genom mammans bröstmjölk, leksaker, färgämnen osv.
    Spot on!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Man undrar ibland hur folk tänker. Jag tror tyvärr att rätt många känner att "det är för andra".
    Som jag skrev om alldeles nyligen på min blogg äter jag numera nästan bara ekologiskt. Och mår mycket bättre.
    Bekämpningsmedel är givetvis aldrig bra för varken barn eller vuxna.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Underligt hur en del resonerar... men det känns ändå som allt fler går över till ekologiska varor och det är ju glädjande.
    Som vanligt ett intressant inlägg... tack för det!
    Önskar dig en fin påskvecka och en Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Att vissa äldre "som inte vet bättre" struntar i ekologiskt förvånar mig inte så mycket, men ett yngre par... Visste inte att det finns kopplingar mellan ADHD och bekämpningsmedel men jag kan komma på en lång rad andra anledningar att undvika, processad, besprutad och konventionellt odlad mat. Det borde ju vara ekologiskt som vore det konventionella, hade känts bättre. Hoppas vi kommer dit nån gång. Under tiden ska jag fira påsk med bland annat ägg från mina egna höns, egen sallad och spenat. Nässlor är ju också en fin råvara som man inte får glömma bort vid den här årstiden. Bara man plockar på rätt ställe (alltså inte vid vägen).

    Kramen
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte vad jag ska tro, men ganska ofta när jag handlar så kanske det är jag och någon till som rör sig i den ekologiska grönsaksdisken medan majoriteten av människor med bland annat små barn i kundvagnarna plockar bland det oekologiska och gärna fyller vagnen med besprutade vindruvor och bananer. Ibland har jag lust att gå fram och säga nåt men tänker att jag förmodligen kommer att framstå som en knäppgök så jag undviker det. Men det måste väl vara okunskap och ointresse bland många. Jag tycker ändå att det informeras så mycket, men det är kanske så att man bara tar till sig det som intresserar en i nyhetsflödet. Ha en fin påsk! Kram /Liv

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!