måndag 2 januari 2017

Tvålegoboost


Tvålmakeriet har verkligen legat på is under sista tiden.Tur att det finns köpetvål, annars hade jag inte luktat särskilt gott vid det här laget.

Men så hände det plötsligt häromdagen, tvål-egot fick sig en riktig boost och det var egentligen inte mycket som behövdes för det.

En kompis som fått en av mina getmjölkstvålar ringde och sa att hon tyckte tvålen var jätteskön (om jag inte missminner mig tror jag faktiskt att hon använde ordet ljuvlig). Jäklar vilken lycka!! Kände mig som en stolt 5 åring. Han knappt lägga på förrän jag var och slet fram alla mina tvålpinaler.


Fast trots att tvål sakerna nu väl är framme igen så tar det nog ett tag innan det blir någon tvål. Först ska det spånas och funderas runt oljor, doft, färg, tvålform, etc, etc, etc.
Så under tiden jag fortsätter att fundera på mina tvålar, likt Ferdinand under sin Kork ek, så får jag väl fortsätta med mina köpetvålar ett tag till. 


Är det någon som fortfarande inte uppfunnit tvålens underbara värld så är det hög tid!!!
Själv får jag pippihud enbart av ordet Tvål.

4 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar. Jag har faktiskt tittat efter dina inlägg. Men nu kom ett och med tvål. Jag har inte upplevt tvålens underbara värld, inte att tillverka själv iallafall. Hoppas tvålarna blev bra. / Britt

    SvaraRadera
  2. Underbar hyllning till tvålen och de jag fick är också ljuvliga! Fantastiskt vackra också.
    Roligt med ett livstecken från dig. Har kollat in på bloggen nån gång då och då, men nu såg jag din kommentar hos Evaskvarnaro.
    I föregående inlägg diskuteras deodorant och då kan jag ge högsta betyg till och rekommendera doftfritt saltdeo från Maria Åkerberg. Går att köpa på nätet. Mycket god hållbarhet under dygnet, inga farliga eller irriterande ämnen, stiftet varar flera år om man inte tappar det i golvet.
    God fortsättning på nya året!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa ett inlägg här!
    Blir så sugen att prova på tvåltillverkning, men än har det inte blivit av!
    Må så gott och ha en god fortsättning på 2017!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Hej Annelie, trevligt att höra ifrån dig och att dina 'tvålandar' har vaknat till liv, hi hi . . .
    Ibland behöver man en mindre eller längre paus, jag hade paus i fem månader, från april till augusti. Det var liksom full rulle i trädgården och barnbarn -familjeliv som går före allt.
    Även som pensionär är dagarna fyllda med allt och ingenting.
    Ja då får du så sakta börja tillverka ljuvliga tvålar, för det kommer inte jag att göra, hi hi . . .

    Lycka till och må väl/ Eva

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!