tisdag 9 februari 2016

Apelsintvål

Nu har bunkarna, termometern, skyddsglasögonen mixern, oljorna och alla de där
472 000 sakerna man behöver för att göra tvål varit framme igen. Resultatet denna gång är apelsintvål.

Hos iHerb köpte jag en härlig tvål som innehöll tvålskal vilket gav en väldigt mjuk och skön känsla att tvätta sig med. Så jag fick idén att prova att göra något liknande.

Använde mig av ett recept jag blandat ihop och testat tidigare innehållande massor av avokadoolja. Jag tycker om citrusdoft och brukar ha i lite eterisk olja av apelsin eller mandarin för att tvålen ska få en svag, lite lagom doft av apelsin, men detta alster är doftfritt. 
Vattnet bytte jag till avkok av apelsinskal, i massan rörde jag ner torkat rivet och malet apelsinskal och så strödde jag lite torkat skal på toppen. Valde att låta den gå igenom "gelfasen" och la en handduk över formen och lät den stå rumsvarmt i stället för att sätta in den i kylskåpet eller i frysen.
 
 
 
Kokosolja, Avokadoolja, Olivollja, Sheasmör, Ricinolja, Apelsinskal, Vatten, NaOH
 
Nu är tvålarna uppskurna och står på mogning, det tråkigaste momentet med tvålmakeriet är att behöva vänta.......ja och så kanske att diska efteråt.

11 kommentarer:

  1. Citrusdoft är härligt. Verkar till och med katten gilla. / Britt

    SvaraRadera
  2. Det hade varit kul att få stå där och titta på medans du jobbar med att tillverka tvål.
    Apelsintvål låter gott och fräscht, då kanske man bara vill tvätta sig hela tiden, hi hi . . .
    Din katt tackar väl nej till att bli 'tvagad' av denna tvål,
    'fniss'
    Du har ett mail.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt snygga! De där lutar inte :-) Och man kan känna den friska doften av apelsin nu. Säljer du av dem?
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt säljer dem, de ska bara mogna klart först. Tiden går jäkligt sakta när man har tvål på mogning.

      Radera
  4. Härligt! Just citrus avger alltid en så frisk doft.

    SvaraRadera
  5. Du är verkligen tvålarnas mästare. Frågan är om inte detta är ditt snyggaste verk!
    Mina "prov" du skickade är det lenaste och goaste jag känt i tvålväg. En annan värld mot kommersiell.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Måste se om jag kan odla fram ricinolja, det hade varit väldans kul isåfall.
    Åh, typiskt Mallis att blåsa i februari, jättevågor som brakar in mot stranden och kanske kallt på nätterna? Är du där nu? Jag saknar... hoppas Mallis finns kvar och inte blåser bort.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Citrusdofter är alltid rätt!

    Jag undrar bara lite försynt så där, vad du gör med all tvål? Man kan ju inte tvätta sig hur ofta som helst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstår att jag tillbringar mycket tid i duschen va;) De jag inte ger bort till familj och vänner säljer jag. Det gäller att bli av med godingarna så jag kan göra fler. Är starkt tvålberoende, får pippihud bara av ordet tvål.

      Radera
  8. Men åh! Jag har funderat en hel del på att göra egen tvål. Har du något bra recept. Sist jag köpte tvålar tyckte jag att jag gjort ett bra köp... men insåg sedan när glasögonen var på att i den finstilta texten fanns ingredienser jag inte vill ha i... palmolja. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  9. Men åh! Jag har funderat en hel del på att göra egen tvål. Har du något bra recept. Sist jag köpte tvålar tyckte jag att jag gjort ett bra köp... men insåg sedan när glasögonen var på att i den finstilta texten fanns ingredienser jag inte vill ha i... palmolja. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!