tisdag 14 oktober 2014

Äkta eller "naturlig" vanilj

På en fest jag var på för ett tag sedan åt vi hemgjord vaniljglass. När vi mumsade och njöt av glassen var det en av gästerna som bestämt påstod att man kan använda koskit för att utvinna vaniljsmak!!! Jamen det är ju en skröna, tänkte jag. Ändå kunde jag senare inte låta bli att kolla om det fanns någon sanning bakom det hela - och det stämmer!!!!!! Vaniljsmak och vaniljdoft kan verkligen utvinnas ur kodynga!!!!!

Men hur i hela friden kan man få kodynga att lukta och smaka vanilj?
Tydligen var det japanska forskare som kom på idén att låta kossorna tugga i sig Lignin som finns i bl a gran men även i andra växter och sedan låta dyngan genomgå någon form av uppvärmningsprocess och härigenom framställa vaniljdoft. Uppfinningsrikedomen är verkligen imponerande.
Nu anses det dock vara etiskt fel att använda denna sorts "vanilj" i livsmedel men däremot inte inom hudvårds- och kosmetikaindustrin.

Efter denna information sneglar jag misstänksamt på min stora favorithudkräm med Vaniljdoft från Desert Essence, hmmmmmmm är det kobajs i den må tro??? (Det är kanske därför den heter Spicy Vanilla).


Visserligen låter det ofräscht med vaniljdoft från kodynga, men å andra sidan - är det bättre att framställa det syntetiskt? Från kossorna är det ju om inte "äkta" vanilj så i alla fall "naturlig" vanilj. Hundraprocentig återvinning minsann.

Av all den vaniljsmak som används över hela världen så är det endast 2-3% som kommer från Vaniljorkiden resten är konstgjord vaniljsmak.

Det börjar se om som om jag är återförsäljare för Desert Essence. Klickar alltid hem någon vara när jag handlar hos iHerb. Älskar deras handkräm Pumpkin Spice, finns på Jordklok








8 kommentarer:

  1. Jag såg ett test om vaniljsås i ICAkuriren. Det var inte många med vaniljkorn i.
    Utter lär bajsa så att det doftar viol, så varför inte förädlad koskit. Jag håller med om att det kan väl inte vara värre än det som är helt konstgjort.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad tycker man om det? Suckar mest...
    Man framställer även vanillin ur rötad gran. Ibland när man håller på med gammal ved som blivit liggande, så kan man känna den tydliga doften av vanillin... alltså rutten granved...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Spännande! Och visst är den första reaktionen att det låter väldigt äckligt, men sedan när man betänker alternativet så kanske inte ändå...

    SvaraRadera
  4. Intressant. Har aldrig hört talas om detta.
    Men varför inte.
    Man kanske ser på sin hudkräm på ett litet annorlunda sätt. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ingenting förvånar mig längre, i 'dagen samhälle' kan allt hända och göras.
    Förr i tiden sa de gamle att världen har förändrats och blivit galen.
    Det kan man väl fortfarande påstå tycker jag, fast vi lever i 'teknikensunder'.
    Äkta vanilj vill man ju självklart ha, men då blir ju priset givetvis högt.
    Men man väljer ju själv - det är ju en smaksak - eller jag menar en doft känsla man har och får. Förresten varför heter det smak, på det man inte smakar på . . . .

    Hoppas allt är bra hos dig, kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Nu förstår jag varför jag, tvärsemot alla andra, faktiskt gillar doften av nygödslad åker. Och någonstans i bakhuvudet dyker det upp bilder från stammar i Afrika som använder kodynga som hårstyling. Eller har jag drömt det?
    Kram/ Kerstin

    SvaraRadera
  7. Här lär man sig alltid nåt nytt! Föredrar nog ändå min hemmagjorda vaniljsås med riktiga prickar i.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Det är säkert kobajs ;-)
    Har ni åkt söderut än? Det börjar dra ihop sig...
    Kram Maria

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!