lördag 3 maj 2014

Att dra ett strå till stacken - Kaffe

Jag är, trots namnet på bloggen inte någon fullblodsekolog, men som så många andra försöker jag tänka så mycket som möjligt på miljön. Jag är helt övertygad om att alla de där valen och handlingarna vi gör, hur små de än är så gör de skillnad.
Såg en liten folder från Krav hängande inne i en matbutik i vilken det stod "Du behöver inte sälja din bil, släcka alla lampor eller kedja fast dig i ett träd för att bidra till en bättre värld. Det finns ett enklare sätt att dra ditt strå till stacken. Byt till en KRAV-vara idag.".

Vi har en nationalsport i Sverige (vilken vi tycks dela med övriga nordiska länderna) och det är varken fotboll, skidåkning eller tennis jag menar ....... utan att fika. Man hinner inte mer än innanför dörren hos folk förrän frågan kommer "Vill du ha kaffe/fika?". Jag gillar verkligen vår nationalsport.

Och när det gäller kaffe så kan vi "kaffedrickare"  verkligen dra ett strå till stacken genom att välja ekologiskt. Kaffe är en av de mest besprutade livsmedlen i världen. Större delen av det kaffe som dricks i Sverige kommer från Brasilien och detta lands största hälsoproblem är skador orsadade av bekämpningsmedel. På de flesta konventinella kaffeodlingarna används flera mycket giftiga bekämpningsmedel. Lindan, Endosulfan och Parakvat är exempel på bekämpningsmedel som är förbjudna i Sverige, men som används på kaffeplantagen. Så även om dessa är förbjudna här så får vi ju ändå vår beskärda del av dessa bekämpningsmedel om vi dricker konventionellt odlat kaffe.

Fick ett par nya väninnor 80+ och "lärde mig" dricka kokkaffe. 

Om man nu inte bryr sig om ifall kaffet är besprutat kan man ju tänka på de som jobbar på kaffeodlingarna, som dagligen tvingas andas in och vara i kontakt med de gifter som används och på så sätt riskerar sin hälsa för att vi på andra sidan jordklotet ska tjäna några ynka kronor. För det handlar ju faktiskt inte om många kronors skillnad mellan "vanligt" kaffe och ekologiskt. I min lilla lantortsbutik rör det sig om ca 8 kronors skillnad. Det kan väl de flesta kosta på sig? Så strunta helt enkelt i de där erbjudandena om kaffe som kostar 15/kg och välj eko istället.

Om kaffe, denna mångmiljonsindustri  som näst efter olja omsätter mest pengar av alla handelsvaror, skulle jag kunna skriva flera sidor med allt annat än rolig läsning. Arbete under slavliknande förhållande där de sjunkande/pressade priserna leder till att många odlare inte får tillräckligt betalt för att täcka kostnaderna - men det får bli en annan gång.



8 kommentarer:

  1. Finns gevalia som ekologisk tro?.. Det ska jag kolla upp. Dricker bara te på morgonen och vill då ha "smörgåste" och inte något med smak som blåbär och vinbär och sånt. Men te är ju också besprutat och när man stoppar ner påsarna i vattnet så frigörs gifterna... Vad ska man göra.. Köper betydligt mer ekologiskt nu än förr. Men det är väl som du skriver. Att man drar sitt strå till stacken även med det lilla :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Nu finns det många sorters ekologiskt kaffe! Min favorit är Zoegas "Hazienda"
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Jag har mer och mer anammat ekologiskt. Förut kände jag "är det verkligen skillnad?". Och ibland är jag inte övertygad.

    SvaraRadera
  4. Jag kommenterar även om jag inte dricker kaffe. :)
    Fika är svenskt så det förslår.
    I USA finns inga direkta fikaraster och man fikar inte alls som man gör i Sverige.
    Tydligen lär kaffet som tillagas i USA vara rätt svagt. Jag kan ju varken säga ja eller nej utan får tro de som vet.
    Tur att även kaffe finns i ekologisk form.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Självklart köper vi ekologiskt kaffe i familjen och dessutom kokar vi, Själv dricker jag mest te. De allra flesta sorter finns som ekologiska, men ibland får man även handla på andra ställen än närmaste m!atbutiken för att hitta allt ekologiskt!.
    Bra inlägg men skit vi fortfarande ska behöva uppmärksamma problemet efter mer än 30 års kamp
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  6. Vi gillar Zoega kaffe, han dricker minst 5 - 10 koppar kaffe per dag,
    jag dricker högst 2 koppar, men dessto mera te.
    Det kan var olika sorter av den varan, men hos dottern på Irland var det väldigt noga med allt vad ekologiskt hette. De dricker bara 'eko' te, inget kaffe, mkt när producerat, det är ju jätte bra om man kan.

    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Har dragit ner på kaffekonsumtionen och då tycker jag att jag har råd att välja ekologiskt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Håller med Anki. Man kan dricka lite mindre och välja dyrare! Så resonerar jag med allt. Jag har vänner som undrar hur jag, med familj inkluderad, kan äta så dyr (=ekologisk) mat. Det är för att jag äter de billiga livsmedlen i första hand, rotfrukter och ägg till exempel. Jag äter nästan aldrig halvfabrikat/färdigmat och bakar bröd själv osv. Kött är en lyxvara! Det äts en gång i veckan eller två. Då har man råd. Även en fattig familj som min. Jag är stolt över att prioritera på det här sättet, över att ge mina barn riktig och giftfri mat. Över att ge jordbrukare och miljö en chans. Det finns inte på agendan att göra på något annat sätt.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!