torsdag 18 april 2013

Att dra ett litet strå till stacken - Diskmedel

Diskmedel är något som vi gör av med i stora mängder. Enbart i Sverige används inte mindre än 30 000 ton/år vilket är 5 gånger mer än vad som egentligen skulle behövas. Jag måste själv medge att jag tidigare var väldigt frikostig med diskmedlet, tryckte gärna hårt och länge på flaskan - något jag blivit bättre på att låta bli. Kikade på Naturskyddsföreningens lista över bra miljöval och fann att en av mina stammisar på diskbänken "Grumme" fanns med i listan. Det var ju trevlig, för visst är det frustrerande när man upptäcker att produkterna man använder och är nöjd med visar sig vara riktiga "värstingar".
Så det där lilla strå som vi alla kan dra till stacken får för denna gång helt enkelt vara att använda mindre diskmedel, vara lättare på fingrarna helt enkelt, och byta till ett mer miljövänligt diskmedel kanske. Det var väl lätt och enkelt det?

Enligt denna källa gör vi av med väldigt mycket mer diskmedel än vad som behövs.


Tittar du in hos Pysselmamman så har hon just nu en vår-utmaning om bästa "återanvändningstipset".

9 kommentarer:

  1. Åhh vad skönt att jag använder Grumme,jag tycker det är svårt i denna djungel. Om det är märkt med miljövänligt borde det inte vara det då?:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där slog du verkligen huvudet på spiken Lotta. Visst borde allt som märks som ekologiskt och miljövänligt verkligen vara detta. Men jag tycker man ser allt för många produkter som trots denna märkning har tveksamt innehåll. Man får bli lite av privatdetektiv i denna tillsatsdjungel. Kram

      Radera
  2. Absolut, jag försöker tänka på det även när det gäller tvättmedel, är det inte svårt smutsat blir det rent med väldigt lite medel i:)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Använder också Grumme... Diskmedel är ju något man tror är snällt och miljövänligt i sig själv, men så är ju inte fallet alla gånger!
    Du har inte hittat någon undersökning om maskindiskmedel?
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Miracle Soap som jag tipsade om kan också användas som diskmedel. Glömde skriva att jag även tvättar min bil med det medlet och bilen blir hur ren som helst.
    Det diskmedel jag använder (diskar alltid för hand, aldrig i maskin) är Ecover som till och med iHerb.com har. Blir ju litet långt för dig att beställa kanske. ;)
    http://www.iherb.com/Ecover-Natural-Dishwashing-Liquid-Chamomile-Marigold-Scent-32-fl-oz-946-ml/28879
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ecover finns både här i Spanien och i Sverige, har ännu inte kommit till skott med att prova det. Men nu blir det absolut till att testa.

      Radera
  5. Brukar köpa Skona, men ser att den inte finns med i Naturskyddsföreningens lista. Tittade lite noggrannare på flaskan och jodå, den är miljömärkt med svanen... märke på framsidan... varningstext på baksidan... hm, inte underligt man börjar fundera.
    Ska byta till Grumme - lovar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Måste ta mig ett titt på flaskan nästa gång jag är och handlar.

      Radera
  6. Hej! Använder du tvättnötsmedel nu? Jag blev peppad av ditt inlägg om nötterna, ska försöka mig på att göra ett diskmedel...
    Intressanta och tänkvärda inlägg du gör!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!