tisdag 11 mars 2014

Svanen VS Bra Miljöval

Det finns numera en ganska lång rad med olika symboler för miljömärkning. Svanen, Bra miljöval, Krav, Ecolabel.... men för dagen tänkte jag reda ut skillnaden mellan Svanen och Bra Miljöval. Inte sällan har det hänt att jag stått och kliat mig i huvudet i affären och undrat vilken märkning jag ska välja.

Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens egen märkning för att konsumenterna ska kunna välja de produkter som är minst skadliga för miljön. Mycket tack vare Bra Miljöval har den miljöfarliga tensiden LAS (Linjära AlkylbensenSulfonater) i princip försvunnit från de tvättmedel som säljs i Sverige. Detta är ett riktigt praktexempel på vikten av att vi väljer miljömärkt, genom att välja och stödja produkter med miljömärkning gör vi skillnad.

Bra Miljöval har inga kriterier för en produkts effektivitet, utan man fokuserar huvudsakligen på strikta hälso- och miljökrav och inte på kvalitetsaspekter.



Svanen är Nordens gemensamma miljömärkning och till skillnad från Bra Miljöval ställs även krav på kvalitet och funktion, att en produkt verkligen gör det den säger att den ska göra.

Har ofta hört sägas att Bra Miljöval skulle vara striktare än Svanen i sina krav. Men i det jag funnit att läsa om dessa två märken har jag inte hittat något som styrker detta påstående. Båda har en helhetssyn som omfattar miljöaspekter såsom användning av miljöfarliga och svårnedbrytbara kemikalier, utsläpp, avfallshantering och klimatpåverkan. Den största skillnaden verkar vara att Svanen har ett funktionskrav som Bra Miljöval inte har.

Så jag kan nog sluta riva mig i huvudet i butiken när jag står där och velar mellan Svanen eller Bra Miljöval, för sett ur ett miljöperspektiv verkar det inte spela så väldigt stor roll vilken jag väljer.


7 kommentarer:

  1. Skönt att du kollat upp. Jag kan inte hålla reda på de olika märkningarna. Jag går kanske litet mer på känn, än på vetande.

    SvaraRadera
  2. Det är bra med din kunskap, läser man dina inlägg har man lärt sig något nytt.
    Svanen har man ju en längre tid känt igen, havsörnen borde väl vara lika bra.
    Det är inte så lätt att vara konsument.
    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  3. Läste i senaste ICAkuriren om gift i teer. Fast det var tydligen små mängder och te bälgar man kanske inte i sig i litervis. Men gift är gift. Skön helg, även om den nog inte blir giftfri för det finns överallt!

    SvaraRadera
  4. Tack för klargörande och påminnelse. Av nån anledning så faller skillnaderna mig ur minnet efter ett tag och det kan vara bra att fräscha upp.
    Med tanke på föregående inlägg från Lavendia om gifter i teer så lär de vara kraftigt besprutade odlingar! Som tur är finns det också vissa ekologiska sorter att köpa. Kung markatta har ett ganska brett utbud.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Hej
    Kul att läsa om fler som funderar och utvärderar olika miljömärkningar. Ville bara pepåka en liten detalj, det är ingen havsörn som avbildas i bramiljöval´s symbol utan en Falk, pilgrimsfalk om man skall vara riktigt petig =O)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändrat. Tack för påpekningen av denna inte så lilla "detalj".

      Radera
  6. Tack för artikeln! Mycket tydlig och användbar!

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!