söndag 19 mars 2017

Odla på distans

Denna tid på året är det alltid lite extra roligt att kika in hos sina bloggvänner. Nu dyker det upp bilder med små groddar som sticker upp ur jorden och man får en massa bra tips och ny kunskap runt odling.
Men det jag tror att många faktiskt inte vet om är att man förutom att odla i kallbädd, spann, varmbädd, osv även kan odla PÅ DISTANS.

Hur det går till?
Jo man skickar sina frö till en anhörig/vän (i mitt fall mamma) med instruktioner om hur/när fröna ska sås. Sedan inväntar man bildbevis med jämna mellanrum.

Distansodling när den fungerar som bäst.

När de små liven sedan börjar växa till sig så tar man sig tillbaks till fosterlandet, åker till sin såddmamma och tar själv hand om småttingarna. Fiffigt va!!

Bland allt jag odlar är nog tomater det som jag tycker är själva kronan på verket. Har precis skickat iväg tomatfrön som ska i jorden under veckan.

Här är min "Tomat lista 2017":

Mei Wei
Hundreds of Thousands
Cherokee Purple
Green Grape
Sungold
Marmande
Chadwick
Banana Legs
Bloody Butcher

De 2 sista sorterna är mina "wild cards" för i år då jag inte odlat dessa förr. Fröna har jag handlat från tyska Semillas.de där jag varje år brukar köpa ett par sorter jag inte provat tidigare.

1 kommentar:

  1. Verkligen fiffig distansodling,hi,hi!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!